Fejsokracja: wpływ mediów społecznościowych i fake newsów na demokrację, politykę i społeczeństwo

Fake newsy to epidemia na światową skalę, wymagająca wspólnego działania organizacji rządowych, pozarządowych i tradycyjnych mediów - tak brzmi najważniejszy wniosek z panelu o mediach.

- Temat jest ważny, gdyż niezwykle łatwo jest podzielić się zdjęciem, a jednocześnie taka publikacja może zmienić drastycznie czyjeś życie - podkreśla Nataliia Tymkiv, członkini Rady Fundacji Wikimedia (Ukraina).

- Uderzający jest fakt, że głównym celem fake newsów obecnie nie tyle jest zmiana czyichś przekonań na własne, co wywołanie u odbiorcy dezorientacji, a w efekcie intelektualnej apatii i mniejszej skłonności do celowego działania. Skąd rosnąca siła rażenia fałszywych informacji w mediach społecznościowych? Nie bez winy są tradycyjne media, które zamiast zajmować się wyzwaniami zwykłych ludzi i mówić ich językiem, zbyt dużo czasu inwestują w drogie studia w Brukseli i pławienie się w politycznych abstrakcjach - mówi Barçin Yinanç, redaktorka działu opinii, Hürriyet Daily News z Turcji.

- Na pewno, chcąc przetrwać w świecie Facebooka i Twittera, media muszą nauczyć się być bardziej angażujące emocjonalnie - dodaje Margo Gontar, współzałożycielka i redaktorka, StopFake, (Ukraina). Najważniejszym sposobem minimalizowania negatywnych skutków fałszywych newsów na społeczeństwo, jest zadbanie, by padały na mniej podatny grunt, np. poprzez programy nauczania krytycznego myślenia dla uczniów szkół średnich i studentów. Nie do przecenienia jest szybka reakcja organizacji rządowych i pozarządowych na fałszywe wiadomości oraz świadome kształtowanie własnej narracji w tych miejscach, gdzie fake newsów jest najwięcej, czyli w mediach społecznościowych, podsumowała Dalia Bankauskaitė, doradca Departamentu Informacji i Komunikacji Parlamentu, Litwa.

 

****

Europejskie Forum Nowych Idei to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 27-29 września w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest „Globalizm, bilateralizm, patriotyzm gospodarczy? Wyzwania dla społeczeństw i biznesu".

Więcej informacji: www.efni.pl 

 

 

Patronat honorowy                            Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Polsko-Japoński Komitet Gospodarczy

Partnerzy Strategiczni                      MetLife, Citi Handlowy

Partnerzy główni                                IKEA, Invest in Pomerania,  KPMG, TESCO, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający                      Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Grupa Ergis, Miasto Gdańsk, Orange, Siemens, T-Mobile, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych LEWIATAN, Samorząd Województwa Pomorskiego, Google, Family Business Network

Strategiczni partnerzy medialni     TVN24 BIS, Gazeta Wyborcza, Grupa Onet.pl

Główni partnerzy medialni               EURACTIV, Forbes, Newsweek, TOK FM

Wspierający partnerzy medialni     AMS, Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, INNPoland, Parkiet, Publicon, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Radio Zet, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal.

Partnerzy merytoryczni                    Centrum Stosunków Międzynarodowych, Polityka Insight, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact

Partnerzy logistyczno-

technologiczni                                     BMW, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dell

Producent wykonawczy                    IDFX

 

Dodatkowe informacje:
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
Tel. +48 512 825 998