EFNI / Okrągły Stół: Polski lobbying w Brukseli

W ramach tegorocznego EFNI w Sopocie odbył się panel poświęcony lobbingowi polskich firm w Brukseli. Uczestnicy panelu zastanawiali się, dlaczego jest on wciąż mniej skuteczny niż lobbing firm zachodnich. 

Panelistami byli Grzegorz Radziejewski (członek gabinetu wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Jyrkiego Katainenena), Beata Krawiec (asystentka posła do Parlamentu Europejskiego Michała Boniego), Andrzej Celiński (członek gabinetu komisarz UE ds. rynku wewnętrznego i usług) oraz Kinga Grafa (Dyrektor biura Konfederacji Lewiatan w Brukseli). Spotkanie moderowała prof. Małgorzata Molęda-Zdziech (dyrektor Biura Promocji Nauki PolSCA). 

Przedstawiciele Komisji i Parlamentu zapewniali, że są otwarci na rozmowy z lobbystami i ubolewali nad faktem, że w Polsce słowo lobbing ma tak negatywne konotacje. Przekonywali, że skuteczny lobbing musi zacząć się na samym początku procesu legislacyjnego, kiedy pomysł na nową regulację powstaje w Komisji Europejskiej. Aż 70% nowej legislacji dotyczącej przedsiębiorców jest przyjmowana na poziomie unijnym, a nie krajowym.  Dotyczą one takich kwestii jak środowisko, gospodarka o obiegu zamkniętym, limity CO2, sektor energetyczny, czy też funkcjonowanie jednolitego rynku. 

Z analizy danych unijnego rejestru przejrzystości przeprowadzonej przez portal „Politico” wynika, że w 2016 r. lobbyści w Brukseli wydali na swoją działalność w sumie 1,7 mld euro, przy czym tylko 5% tej kwoty pochodzi od krajów, które dołączyły do Unii po 2004r. Więcej od Polski wydają o wiele mniejsze państwa jak Austria, Dania, czy Portugalia. Ma to znaczenie o tyle, że ilość przeznaczanych środków na chociażby organizację konferencji i wizyt studyjnych w Brukseli przekłada się na tzw. „widoczność” i uwzględnienie punktu widzenia interesariusza w unijnym procesie decyzyjnym.  

Warto jednak podkreślić, że coraz więcej polskich  firm zdaje sobie sprawę z owej „przepaści” i zaczyna działać w Brukseli.  Skuteczniejsze od działania w pojedynkę jest w ich ocenie lobbowanie poprzez izby. Do większej aktywności namawiała firmy szefowa biura Lewiatana w Brukseli Kinga Grafa. Przekonywała, że firmy najlepiej same prezentują swoje argumenty, a Lewiatan oraz inne stowarzyszenia i izby będą wspierać ich działania dzięki swojej wiedzę o procesie decyzyjnym i szerokie kontakty. Już teraz polskie firmy powinny się przygotować do kolejnego unijnego rozdania po wyborach europejskich w 2019r.

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Liderzy biznesu, decydenci i politycy oraz autorytety świata nauki, kultury i mediów podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów, debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej czy organizacji pozarządowych. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 26-28 września w Sopocie, a jej hasło przewodnie to „NOWY GLOBALNY PORZĄDEK CZY NOWY GLOBALNY BAŁAGAN? Świat w nowej wersji: wizja i odpowiedzialność".
Więcej informacji: www.efni.pl


Organizator Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Fundusze norweskie i EOG 2014-2021
Partnerzy Strategiczni Citi Handlowy, FCA
Partnerzy główni Adecco, Agencja Rozwoju Pomorza, IKEA, Metlife, Orange, Polska Rada Biznesu, Rada Firm Rodzinnych LEWIATAN, TESCO, Województwo Pomorskie, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający ACCA, Dr Irena Eris, Ergis, Google, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polski Instytut Ekonomiczny, Siemens, Synergic, Uniwersytet Łódzki, Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych,
Partnerzy merytoryczni Centrum Stosunków Międzynarodowych, European Policy Centre, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Digital University, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Global Compact Poland, In.Europa, Polityka Insight, Polska Agencja Kosmiczna, Respublica, THINKTANK, UNEP/GRID-Warsaw
Strategiczni Partnerzy Medialni TVN24, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska
Główni Partnerzy Medialni Euractiv, Forbes, Gazeta Wyborcza, TOK FM
Wspierający Partnerzy Medialni AMS, Dziennik Gazeta Prawna, Liberte!, MyCompany, Parkiet, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Space24, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wysokie Obcasy
Partnerzy logistyczni i technologiczni
Gdańsk Lech Wałęsa Airport, Orange, DELL EMC
Producent wykonawczy IDFX

Dodatkowe informacje:
Zbigniew Maciąg
zmaciag@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 589 080
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 512 825 988