EFNI 2019: Plastik – gospodarka – ekologia. Konflikt czy symbioza?

Mniej niż 10% wyprodukowanego dotąd plastiku poddano recyklingowi. Jaki wpływ ma na to organizacja i efektywność systemów przetwarzania na świecie, a jaki brak właściwych zachowań konsumentów?


Rozpoczynając panel, Julia Patorska, liderka zespołu ds. analiz ekonomicznych w Deloitte Polska, zwróciła uwagę na pewien paradoks: auta, powszechnie kojarzone z zanieczyszczeniem środowiska, emitują mniej spalin dzięki zmniejszaniu ich wagi - osiąganemu przez stosowanie plastiku. Surowiec ten nie jest więc szkodliwy z założenia.

- „Plastik jest zły" to fałszywe postawienie sprawy - zwróciła uwagę Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska. - Skoro 60% produkcji plastiku to opakowania, to mamy problem z właściwym ich zagospodarowaniem.

- Atak na plastik jest irracjonalny - wtórował Tadeusz Nowicki, prezes zarządu Grupy Ergis. - Stosowanie tworzyw sztucznych zmniejsza efekt cieplarniany - z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych przy produkcji analogicznych surowców. Więcej plastiku w morzach pochodzi z poliestrów z prania.

O społecznej odpowiedzialności producentów mówiła Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektor sklepu IKEA w Gdańsku:

- IKEA ma wizję kreowania lepszego życia każdego dnia, co obejmuje zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Od 2018 roku wprowadzamy strategię People & Planet Positive - do końca 2019 wycofamy z oferty jednorazowe produkty plastikowe. W sklepie w Gdańsku finiszujemy z eliminacją słomek, worków na śmieci z oferty, a także talerzyków i sztućców jednorazowych z kantyn pracowniczych i stołówek.

Już dzisiaj elementy mebli kuchennych w ofercie IKEA produkowane są z odpadów drzewnych i recyklingowanych butelek PET.

Ministerstwo Środowiska pracuje nad regulacjami tzw. wstępnej odpowiedzialności producenta za produkt.

- Producent będzie uiszczał opłatę recyklingową w momencie wprowadzania na rynek, a środki te będą przeznaczane dla podmiotów przetwarzających - wyjaśniła Bogusława Brzdąkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska, - Zanieczyszczenia spoza Unii Europejskiej niszczą przyrodę w Europie. Problem jest światowy.

- Światowy i gorący - zauważył Henryk Orfinger, wiceprezes zarządu Dr Irena Eris. - Aktywność grup społecznych narzuca nam poszukiwanie kierunków aktywności ekologicznej. Moja branża, jeżeli nie może zrezygnować z plastiku, pracuje np. nad nadawaniem „genu", markera, tworzywom sztucznym, który będzie ułatwiał proces selekcji przy przetwarzaniu.


***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image